מרץ 022015
 

לפני מאמר או שניים הבטחתי לדון במצבי השינה השונים של Windows – הנקראים, אולי כדי לבלבל את האויב, "שינה" ו"מצב שינה". הגיע הזמן לדבר על זה – אנא הצטיידו בכרית ובשמיכה ובואו אחרי.

כיבוי אורות

לא תמיד אנחנו רוצים להשאיר את המחשב פועל. הסיבות לכך רבות ומגוונות: חיסכון בחשמל, קצת שקט מאוושת המאווררים הרעשניים, חושך (אם המחשב ממוקם בחדר שינה) וחשש מהפסקות חשמל (שיכבו את המחשב בדרך הקשה) הן בדרך-כלל הסיבות הראשיות.

לכיבוי המחשב שתי מגרעות עיקריות: מגרעת אחת היא הזמן שלוקח לכבות ולהדליק אותו – וככל שהמחשב שלכם ישן יותר, או שמותקנות עליו תוכנות רבות יותר, הסיכויים לבהיה ארוכה במסך האתחול עולים. אני מכיר די הרבה אנשים שלא מכבים אף פעם את המחשב, כי אם יצטרכו אותו פתאום, יעברו יותר מחמש דקות תמימות מרגע הלחיצה על כפתור ההפעלה ועד לרגע בו יוכלו להתחיל לעבוד.

המגרעת השניה בכיבוי המחשב כרוכה באובדן המצב הנוכחי: כל התוכנות שהפעלנו, החלונות הפתוחים והמשימות שלא הושלמו; אם נכבה את המחשב, נשכח איפה היינו ומה עשינו, ובפעם הבאה נבלה זמן יקר בשחזור המצב המדויק של שולחן העבודה (שני מסמכים פתוחים זה לצד זה, דפדפן פתוח עם ארבעה אתרים טעונים ברקע, מחשבון בהישג יד וכו').

שינה מתוקה

לאור המגרעות של כיבוי מלא, נוספו למערכת ההפעלה ולחומרת המחשב אפשרויות למצב ביניים: מצב בו המחשב לא פועל, אינו מרעיש וחוסך בחשמל מחד, וזמין לעבודה מיידית מאידך. השם הכולל למצבים אלה הוא שינה, והם מחולקים לדרגות שונות. במערכת ההפעלה Windows נתנו להם את השמות הבאים:

שינה (Sleep)

כשתבקשו מהמחשב לעבור למצב זה, הוא יכבה את רוב הרכיבים שלו (כוננים, מאווררים, כרטיס מסך וכל השאר), וישאיר "על אש קטנה" רק את הרכיבים הדרושים כדי לזכור את המצב האחרון: אילו תוכנות עבדו, מה היה תוכנן, וכל המידע הדרוש כדי שכשהמחשב יתעורר, הוא יחזור בדיוק למצב בו היה כשהלך לישון. בזמן שינה, המחשב עדיין צורך מעט חשמל (לדוגמה: כדי להחזיק את מעגלי הזיכרון שלו עובדים). אובדן החשמל בזמן השינה (כתוצאה מניתוק המחשב מהשקע או מהתרוקנות הסוללה במחשב נייד) יגרום לאובדן המצב האחרון, וכשהמחשב יופעל שוב הוא יתייחס לכך כאל התרסקות (כיבוי פתאומי) רגילה.

מצב שינה (Hibernate)

בעברית זה יוצא קצת מוזר: מצב בעל שם כמעט זהה לשם המצב הקודם. באנגלית, המשמעות היא "שנת חורף" (כמו של דובים), או שינה עמוקה. מצב זה דומה מאוד לשינה רגילה, פרט לעובדה שבו המחשב לא צורך חשמל בכלל, וניתן אפילו לנתק אותו מהחשמל. כשנחבר אותו ונדליק, הוא עדיין יצליח לחזור למצבו הקודם.

את הקסם הזה המחשב מבצע באמצעות הדיסק הקשיח: כשתבקשו לעבור למצב שינה עמוקה, המחשב ישמור את תוכן הזיכרון שלו (התוכנות הפועלות כרגע, חלונות פתוחים, נתונים וכל השאר) בדיסק הקשיח, ולאחר מכן יבצע כיבוי מלא. כשתדליקו את המחשב, הוא יקרא את המידע מהדיסק אל הזיכרון, ואז ימשיך בדיוק מהמקום בו הפסיק קודם. כתוצאה מכך, המעבר למצב שינה אורך מספר שניות – הזמן הלוקח למחשב לכתוב את תוכן הזיכרון לדיסק הקשיח. ככל שיש לכם יותר זיכרון ויותר תוכניות פועלות, המעבר יארך יותר זמן – אבל עדיין יהיה מהיר יותר מכיבוי מלא, הדורש מעבר על כל תוכנית ותוכנית וסגירתה. זמן אתחול המחשב (ההדלקה) יהיה דומה – הזמן הדרוש למחשב לקרוא את תוכן הזיכרון מהדיסק הקשיח אל תוך הזיכרון האמיתי; זה יקח מספר שניות, אך עדיין יהיה מהיר יותר מאתחול מלא של המחשב.

שינה היברידית

למרות שלא תוכלו לבחור במצב הזה ישירות, כדאי לדעת עליו. המעבר לשינה מהיר ביותר – המחשב צריך רק לכבות רכיבים וללכת לישון; מצד שני, במצב זה המחשב צורך מעט חשמל, ולכן חשוף לבעיות כמו הפסקת חשמל, או התרוקנות הסוללה במחשב נייד. לעומתו, המעבר למצב שינה (עמוקה) אורך יותר זמן, אך מצד שני הוא הרבה יותר בטוח: המחשב אינו צורך חשמל, ולכן חסין בפני הבעיות שהזכרנו.

במצב ההיברידי, המחשב שומר הכל על הדיסק הקשיח – אבל גם משאיר את החשמל עובד עבור רכיבי הזיכרון. בכך הוא מאפשר התעוררות מהירה, כמעט מיידית – אבל גם אם אירעה הפסקת חשמל או שהסוללה התרוקנה, הוא יוכל לשחזר הכל מתוך הדיסק הקשיח. המצב ההיברידי מתפקד בעצם כמצב שינה (עמוקה) בזמן כיבוי המחשב (אורך מספר שניות), וכשינה (רגילה) בזמן הדלקת המחשב – שניה או שתיים ואתם יכולים להתחיל לעבוד. אם המצב הזה מופעל אצלכם במחשב, בחירה במצב שינה עמוקה תכניס את המחשב לשינה היברידית.

הפרטים הטכניים

בסיום עבודתכם עם המחשב, Windows מציגה בפניכם מגוון אפשרויות: יציאה (Log Off), נעילה (Lock), החלפת משתמש (Switch User), כיבוי (Shut Down), איתחול (Restart), שינה (Sleep) ומצב שינה (Hibernate). האפשרויות הללו מוצגות כתפריטים שונים במערכות השונות (Windows 7 ,Windows 8 ,Classic Shell), אך פועלות באופן זהה.

אפשרויות היציאה מ-Windows בתפריט התחל

אפשרויות היציאה מ-Windows בתפריט התחל

לעתים, אפשרות השינה העמוקה לא תהיה זמינה. במקרה כזה, יש להפעילה גם ברמת החומרה (BIOS) וגם ברמת מערכת ההפעלה (פקודת powercfg), ולכן עדיף להשאיר את ההתעסקות בזה למישהו טכני.

אפשרויות היציאה מ-Windows במסך התחל (Windows 8 ומעלה))

אפשרויות היציאה מ-Windows במסך התחל (Windows 8 ומעלה)

את ההשהיה לפני הירדמות המחשב, כמו גם את האפשרות להפעלת שינה היברידית, תוכלו למצוא בין אפשרויות צריכת חשמל בלוח הבקרה.

איך בוחרים?

נותרנו עם השאלה העיקרית. בעצם, אתם אמורים לדעת עכשיו איך לענות עליה בעצמכם. בכל זאת, הנה מספר טיפים:

כשמדובר במחשב נייד, שינה רגילה מספיקה כל עוד הסוללה לא בסכנת התרוקנות. כדי לבדוק את קצב ריקון הסוללה בזמן שינה, טענו את הסוללה במלואה ותנו למחשב לישון במשך מספר שעות. כך תוכלו לחשב כמה אחוזי סוללה מתרוקנים בשעה, וכמה זמן המחשב יכול לישון מבלי לרוקן את הסוללה כליל. אם המחשב הנייד מחובר למטען, אין לכם בכלל מה לדאוג: הסוללה תטפל בכל הפסקת חשמל, וביתר הזמן תיטען בעצמה.

ברוב המקרים, ניתן לתת גם למחשב נייח לישון שינה רגילה, מאחר שהפסקות חשמל נדירות למדי ברוב אזורי הארץ, רוב ימות השנה. באזורים בעייתיים, או בזמנים בעייתיים (סערות חורפיות או עומסי צריכת חשמל גבוהים במיוחד בקיץ), עדיף להסתמך על מצב שינה עמוקה או שינה היברידית.

אם המחשב אמור לעבוד באופן רציף, אין צורך לתת לו להיכנס למצב שינה כלל. אם אתם מעוניינים באחד ממצבי השינה, כוונו את ההשהיה לפני הכניסה למצב השינה, כך שלא תפריע לכם כשאתם סתם קמים לרגע להתמתח או להכין כוס קפה.

לילה טוב!

 יש לך מה לומר?

ניתן להשתמש בתגי HTML הבאים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(חובה)

(חובה)