איך בוחרים ספק

אם אתם קוראים את המאמר הזה מעל-גבי מסך המחשב, אתם כנראה מנויים לספק תשתית (הוט או בזק) ולספק אינטרנט (בזק בינלאומי, 012 או אחד מהספקים הרבים האחרים). אם אתם קוראים את המאמר ממסך הטלפון שלכם, כנראה שיש לכם חיבור לשירות האינטרנט של ספק הטלפון הסלולרי שלכם (פלאפון, סלקום, הוט מובייל וכו’). בנוסף, אתם מנויים ודאי לשירותי טלפון קווי (באמצעות הוט או בזק) ו/או סלולרי, במחיר קבוע או לפי שיחות, ואולי גם לערוצים שונים בטלוויזיה.

במסגרת המנויים שלכם, אתם משלמים בכל חודש סכומים קבועים לספקים השונים, ובנוסף תשלומים עבור דקות שיחה או תוספות שונות. מתי בפעם האחרונה עצרתם ובדקתם אילו שירותים בדיוק אתם מקבלים, על מה אתם משלמים וכמה, ולא פחות חשוב – כמה יעלו לכם השירותים הללו אצל ספק אחר?

מחליפים ספק

מזמן כבר ברור שהוצאות התקשורת אינן סתם מותרות – טלפון ואינטרנט הינם מצרכים חיוניים כיום (על טלוויזיה נוכל להתווכח בפעם אחרת). פערי המחירים בין הספקים השונים יכולים להגיע למאות ואף לאלפי אחוזים, ובכל זאת – רובנו לא ממהרים לעזוב את הספק הנוכחי שלנו ולעבור לספק אחר. למה?

ראשית, מדובר בבלבול מוח: כדי להצדיק מעבר כזה, עלינו ליצור רשימה של ספקים בתחום, לבצע סקר שוק ולברר מחירים וסוגי שירות, ולא פחות חשוב – לברר את טיב השירות והמוניטין של הספקים השונים.

שנית, מדובר בכאב ראש: הביורוקרטיה הכרוכה בהתנתקות מהספק הנוכחי ובהתחברות לחדש, הקשיים הטכניים הכרוכים בהתאמת הציוד שלנו לספק החדש, בשינוי ההגדרות ולפעמים גם בעדכון המשפחה והחברים בשינוי הזה (לדוגמה, כתובת אימייל אצל ספק האינטרנט).

אבל הסיבה העיקרית היא הנטיה הטבעית של המין האנושי לא לנקוף אצבע אם לא ממש חייבים. כנגדה, אני רוצה להזכיר לכם שיש גם מניעים טובים למעבר: המחיר, סוג השירות (שדרוג מהירות הגלישה או מעבר לתוכנית הכוללת מספר אינסופי של מסרונים) וגם איכות השירות.

רוצים להתגבר על העצלנות הטבעית ולהיווכח שהשד לא נורא כל-כך? יאללה, לעבודה.

כמה זה עולה לנו?

כדי לבדוק כמה אנחנו משלמים יחסית להיצע בשוק, עלינו לדעת קודם-כל כמה אנחנו משלמים. נשמע טפשי? ממש לא – מבצעים מסתיימים, חבילות גלישה מתעדכנות אוטומטית ושינויי מדד ומע”מ עושים אף הם את שלהם, כך שהסכום עליו סוכם עם הספק שלכם לפני שנתיים יכול היה להשתנות מספר פעמים מבלי שתרגישו. לכן, הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא להשיג את הנתונים העדכניים מהספק, בדך-כלל רוחב-פס (מהירות גלישה) וסכום החיוב החודשי. ודאו שאתם יכולים לבטל את ההסכם הנוכחי שלכם (האם חתמתם על התחייבות לשלוש שנים? האם אתם משלמים עדיין על מודם או נתב?). חפשו את החשבונית האחרונה שקיבלתם, או – עדיף – דברו עם נציגי השירות של הספק בטלפון כדי לקבל תמונה מקיפה וברורה של מצב העניינים ביניכם.

אם אתם כבר מחזיקים את החשבונית האחרונה מהספק שלכם ביד, או משוחחים עם נציגי השירות, נצלו את ההזדמנות לעבור על רשימת השירותים, וודאו שאינכם משלמים על שירות שאינכם צריכים: עלון אלקטרוני שהספק שלכם מחייב אתכם עליו בכמה שקלים (ואתם יכולים לקבל בחינם במיליון מקומות אחרים), תוכנת אנטי-וירוס בתשלום חודשי (שאתם יכולים להשיג חינם אין כסף), ועוד דרכים שונות לעשות עליכם עוד כמה גרושים פה ושם. כשאתם מדברים עם הספק שלכם, אל תשכחו להורות לו לבטל את השירותים הבלתי-נחוצים הללו.

עכשיו, כשאנחנו יודעים היכן אנו עומדים, אפשר לצאת לשוק ולהשוות מחירים.

עושים שוק

השוואת מחירים באתר כמהזה
השוואת מחירים באתר כמהזה

הצעד הבא הוא ליצור רשימה של הספקים בתחום: אם מדובר על החלפת ספק התשתית, המועמדים היחידים (נכון לכתיבת שורות אלו) הינם בזק והוט. בתחום ספקי האינטרנט קיימים 012, נטוויז’ן, אינטרנט רימון ועוד, וכך לכל תחום יש רשימת ספקים משלו. ודאי תשמחו לשמוע שיש מי שעשה עבורכם את העבודה:

  • באתר הממשלה גוב-נט תוכלו למצוא עמוד המוקדש לספקי אינטרנט (שירות ותשתית), ובו רשימות ספקים מעודכנות.
  • עמוד אחר באתר הממשלה מכיל קישורים לחברות הטלפוניה, הסלולר, הטלוויזיה והלוויין (שימו לב לקישורים בצד ימין של העמוד).
  • כמהזה הינו אתר המוקדש להשוואת מחירים. בעמוד הבית של כמהזה תוכלו למצוא השוואות מפורטות בין חברות שונות, בהתבסס על מחירים, רוחב-פס, הטבות, ואפילו דירוג הגולשים.

מידע נוסף שלא יסולא בפז הינו המלצות מחברים, קרובי משפחה, עמיתים לעבודה וכל אדם אחר שאתם סומכים על שיפוטו. שאלו את מכריכם על רשמיהם, חוויותיהם ודעתם (בטלפון, באימייל או באמצעות פרסום שאלה לקהל הרחב בפייסבוק) , ותקבלו מידע יקר-ערך שלא תמצאו בנתונים היבשים שבאתרים – באיזו חברה מחכים שעות בתור, איזו חברה תשמח לענות לכל שאלה אבל תתעלם מנסיונות ההתנתקות שלכם ועוד תובנות מעניינות.

החלטתם שכדאי לעבור? יש לכם ספק מועדף? נהדר. הבה נעבור לצעד הבא.

מתחברים

החלק הכי קל וכיפי: מתקשרים לספק המועדף עלינו ומבקשים להתחבר. נותנים את מספר כרטיס האשראי ועוד פרטים, ומקבלים כרטיס סים/שם משתמש וסיסמה/כל דבר אחר שיסמל את ההתקשרות בין הצדדים. עכשיו צריך להגיד שלום לספק הישן. זה דווקא הרבה יותר קל מכפי שאתם חוששים.

מתנתקים

פעם, הייתם צריכים להתקשר לספק אותו החלטתם לנטוש, לחכות בתור הטלפוני (למה שהוא ישקיע בקווים עבור לקוחות לא מרוצים?) ולעמוד בסחבת הביורוקרטית (למה שהוא יקל על עזיבת לקוחות?). חוקים באדיבות כנסת ישראל, בשילוב עם אתר אינטרנט ייחודי, הפכו את המטלה לפעולה קלה ואפילו כיפית: גשו לאתר נתק, ובשלושה צעדים פשוטים הגישו בקשת התנתקות מהספק – האתר אפילו ישלח את הבקשה בשמכם ישירות לספק בפקס ויחזור אליכם עם אישור המשלוח, כדי שלספק לא יהיה אף תירוץ. הספק מחויב להיענות לבקשתכם תוך שלושה ימי עסקים, מבלי ליצור אתכם קשר כדי לעכב את ביצוע הפעולה. אתר נתק הינו יוזמה פרטית של שני אנשים – נתנאל וכשטיין ואריק מלול, ואני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות להם על פועלם למען הצרכנים. יותר מעשרת אלפים אנשים משתמשים בשירותי האתר מדי חודש, ואתם מוזמנים להצטרף אליהם.

אתר נתק
אתר נתק

נהנים

זהו, סיימנו. אתם יכולים להתרווח וליהנות מספק אדיב יותר, ממהירות גלישה גבוהה יותר וממחיר זול יותר. נכון שלא היה נורא כל-כך?

One thought on “איך בוחרים ספק”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *